Saturday, January 15, 2011

Robot Mengajar Bahasa Inggeris


Di Korea Selatan, robot digunakan untuk mengajar bahasa Inggeris kepada kanak-kanak sekolah dasar. Sebagai tahap awal, Korea Institute of Science and Technology mengeluarkan 29 buah robot untuk mengajar di 21 sekolah dasar di kota Daegu, Korea Selatan.
Robot setinggi kira-kira 1 meter itu memiliki layar television datar yang menampilkan gambar berupa seorang wanita kulit putih. Robot ini boleh membacakan buku, memimpin lagu, dan mengatur permainan.
Robot ini dikendalikan oleh guru bahasa Inggeris yang berlokasi di Filipina. Sistem pengendali secara on-line membuatkan guru itu boleh melihat dan mendengar murid-muridnya di Korea. Sistem itu juga mampu memaparkan ekspresi wajah guru dan menirukan ekspresi itu di layar television.
Tujuan penggunaan robot ini adalah untuk mengurangkan kos menghantarkan tenaga pendidik ke daerah pedalaman. Sukar untuk mendapatkan guru yang mahu mengajar di pedalaman di Korea Selatan dan tenaga pengajar bahasa Inggeris dari luar negara pula lebih tertarik untuk berpindah ke Jepun kerana tawaran gaji yang lumayan.
Penggunaan robot juga bertujuan untuk merangsang industri robotik di Korea Selatan dan mereka mengakui sistem ini masih tahap awal.

Sumber: kompas.com

No comments:

Post a Comment