Wednesday, May 15, 2013

jawapan soalan trial pp pggal 2 cgu azly


Bahagian A
[50 markah]
Jawab semua soalan.
1(a)Terangkan tiga sebab mengapa seseorang pengurus perlu membuat perancangan dalam perniagaan.
[6]
Tiga sebab pengurus perlu merancang perniagaan
1. Menyediakan hala tuju/menentukan matlamat/fokus –
organisasi perlu membuat analisis peluang, cabaran, ancaman, kekuatan, kelemahan untuk menentukan matlamat.
2. Menyelaras sumber –
mengenalpasti, mengagih dan menggunakan sumber secara cekap dan berkesan antara jabatan/unit perniagaan – kurangkan pembaziran; mengadakan sumber berganda.
3. Ukuran prestasi /pencapaian –
Dalam rancangan ada matlamat dan gol yang ingin dicapai. Gol ini akan menjadi garis penamat.
4. Tindakan pembaikan –
Hasil sebenar yang dicapai akan dibanding dengan gol. Kekurangan akan ditambah baik.
5. Panduan membuat keputusan –
Dalam rancangan ada garispanduan tentang apa matlamat dan bagaimana mencapainya. Dan garispanduan ini akan menjadi panduan kepada membuat keputusan khususnya berkaitan pengagihan sumber.
6. memahami persekitaran perniagaan –
membentuk strategi perniagaan.
7. sebagai alat kawalan –
supaya penyelewengan/kesilapan dapat dielakkan
[Fakta 1m, Huraian 1m]

(b)Jelaskan empat kepentingan kemahiran kemanusiaan kepada pengurus peringkat pertengahan.[4]
Kepentingan kemahiran kemanusiaan kepada pengurus peringkat pertengahan ialah:
1. Pengurus pertengahan tersebut akan mempunyai kebolehan untuk bekerja dengan orang lain [1] seperti bekerja dengan staf bawahan dan staf jabatan lain termasuk pengguna/pelanggan.
2. Pengurus pertengahan tersebut akan mempunyai kebolehan untuk memahami tingkahlaku pengguna/pekerja/pihak berkaitan dengan aspek jabatan mereka. [1]
3. Pengurus pertengahan tersebut akan mempunyai kebolehan untuk memotivasi/berupaya meransang individu supaya rajin bekerja[1] seperti memotivasikan orang bawahan/ jurujual/ promoter/agen pemasaran
4. Pengurus pertengahan tersebut akan mempunyai kebolehan untuk berkomunikasi dengan berkesan [1] iaitu boleh memberi arahan jelas/maklumat produk/pengaruhi pengguna/staf kepada pihak berkaitan
5. Pengurus pertengahan tersebut akan mempunyai hubungan yang baik dengan pengurus lain di semua peringkat dalam organisasi [1] seperti pengurus/staf jabatan lain dalam organisasi sama.
6. Pengurus pertengahan tersebut akan mempunyai kebolehan memahami sikap dan perasaan orang lain[1] seperti staf dalaman/pihak pengguna/pelanggan-peka dan prihatin terhadap masalah berkaitan dengan aspek pemasaan produk.
[mana-mana 4 pertama x 1m]


(c)Jelaskan empat andaian tentang pekerja dalam Teori X seperti yang dinyatakan oleh Douglas McGregor.[4]
Andaian tentang pekerja dalam Teori X:
1. Kebanyakan pekerja tidak suka bekerja dan seboleh mungkin cuba elak diri dari buat kerja
2. Pekerja perlu dipaksa, diancam dan diarah bekerja untuk mencapai matlamat organisasi
3. Kebanyakan pekerja malas, mengelak dari tanggungjawab, tiada cita-cita dan lebih menekankan keselamatan diri
4. Kebanyakan pekerja cuba elak diri dari memimpin
5. Pekerja hanya akan melakukan kerja yang baik jika ada insentif kewangan
[Mana-mana 4 andaian pertama x 1m]

(d)Huraikan tiga elemen penting tawaran di dalam Akta Kontrak 1950.[6]
Tiga elemen penting tawaran ialah:
1. Tawaran mestilah jelas, lengkap dan muktamad [1]
 Tawaran mestilah jelas tentang terma-termanya dan kepada siapa tawaran itu ditujukan. [1]
 Tawaran yang kabur dan tergantung maksudnya tidak akan menjadikan tawaran itu mengikat di sisi undang-undang. @[1]
2. Penerima tawaran harus ditentukan
 Tawaran yang dibuat kepada orang tertentu merupakan satu tawaran kepada individu yang dipilih oleh pembuat tawaran.
 Orang selain dari mereka tidak boleh menerima tawaran tersebut. Sekiranya pihak lain menerimanya, maka penerimaan tersebut adalah tidak sah.
 Sementara itu, tawaran kepada sekumpulan orang adalah satu tawaran yang berbentuk umum. Ini bermakna penerimaan boleh dibuat oleh sesiapa sahaja yang mengetahui tentang tawaran tersebut.
3. Tawaran adalah berbeza daripada pelawaan tawaran
 Pelawaan tawaran pula merupakan langkah pertama dalam rundingan yang mungkin akan berakhir dengan tawaran sesuatu pihak.
 Ia merupakan satu pernyataan bahawa seseorang itu berkehendak untuk melakukan perundingan tetapi tidak berkehendak untuk terikat di sisi undang-undang.
[3 jawapan pertama sahaja]
[Fakta 1m, Huraian 1 x 1m] Jumlah=6m

(e)Jelaskan barang sedia ada dan barang masa hadapan menurut Akta Jualan Barang-Barang 1957.[4]
1. Barang sedia ada
 Barang yang sudahpun dimiliki berbentuk ‘barang tertentu’ atau ‘barang yang belum ditentukan’.
 Barang tertentu’, setelah barang telah dikenal pasti dan dipersetujui semasa kontrak jualan dibuat
 Barang yang belum ditentukan’, barang yang belum ditentukan dan disetujui pada masa kontrak jualan itu dibuat.4

2. Barang masa hadapan
 Ialah barang yang dibuat atau diperolehi oleh penjual selepas kontrak jualan dibuat.
 Bermaksud, semasa kontrak jualan dibuat, penjual belum lagi memiliki barang jualan itu.
[2 Huraian x 1m, jumlah 4m]

(f)Huraikan tiga teknik mendengar secara aktif.[6]
Tiga teknik mendengar secara aktif ialah:
1. Mengulang maksud pembicara [1]
 Pendengar menunjukkan minat mereka terhadap proses mendengar dengan menyebut kembali kata-kata pembicara sama ada dalam bentuk ayat yang sama ataupun ayat dan bahasa yang difahami oleh pendengar.[1]
2. Meluahkan kefahaman terhadap perasaan pembicara
 Pendengar boleh berkongsi kefahaman dan emosi yang hendak disampaikan oleh pembicara dengan meluahkan tentang apa yang si pendengar faham dan mengerti akan luahan yang telah disampaikan oleh pembicara.
3. Menanya soalan
 Untuk menunjukkan bahawa pendengar ialah seorang pendengar yang aktif, pendengar boleh menanyakan soalan kepada pembicara tentang perkara-perkara yang dirasakan agak mengelirukan dan untuk mengelakkan salah faham dalam maklumat yang hendak disampaikan.
[Fakta 1m, Huraian 1m]
(g)
Nyatakan empat peranan ICT dalam pengurusan perniagaan.
[4]
Peranan ICT dalam pengurusan perniagaan ialah:
1. ICT digunakan untuk penyediaan laporan
2. ICT sebagai alat untuk Sistem Kawalan Kewangan
3. ICT digunakan dalam pengurusan inventori
4. ICT sebagai alat untuk membuat keputusan
5. ICT digunakan untuk membuat ramalan
6. ICT di dalam pengurusan sumber manusia
7. ICT di dalam pengurusna data
[Mana-mana 4 pertama x 1m=4m]
(h)
Jelaskan keadaan yang sesuai untuk menggunakan taktik red herring semasa proses perundingan berlaku.
[4]
Red Herring [Mengalih perhatian lawan]
 Taktik red herring ini biasanya digunakan oleh pihak yang mempunyai masalah dalam suatu perundingan yang perlu diselesaikan oleh mereka, namum mereka cuba mengalihkan perhatian pihak lawan yang satu lagi dengan mengemukakan isu-isu lain yang menyebabkan pihak lawan tertumpu kepada isu yang lain tersebut dan terlupa kepada isu utama pada peringkat awal.
5
STPM 946/2 [Lihat sebelah
 Taktik red herring ini biasanya menggunakan isu masalah lain yang pada dasarnya bukan masalah untuk mengelirukan pihak lawan agar masa perundingan terbuang begitu sahaja dan perundingan tamat tanpa pihak yang menggunakan taktik ini terlepas dari menyelesaikan masalah yang utama atau berjaya membuatkan perhatian pihak lawan telah beralih kepada masalah kecil yang direka.
 Taktik red herring ini sesuai bagi perundingan yang terikat dengan peruntukan masa.
[2 Huraian x 2m=4m]
(i)
Berikut ialah maklumat yang diperolehi daripada Syarikat Teksi Ramli bagi minggu pertama operasinya.
Hari
Bilangan penumpang
Isnin
31
Selasa
38
Rabu
42
Khamis
38
Jumaat
42
Sabtu
40
Ahad
42
Hitung min, medium dan mod penumpang syarikat teksi itu bagi minggu tersebut.
[6]
i. Min :- 31+38+42+38+42+40+42 = 39 ORANG
7
ii. Medium :- 31,38,38,40,42,42,42 = 40 ORANG (Nombor di tengah)
iii. Mod :- 31,38,38,40,42,42,42 = 42 ORANG
[kira-1m, jawapan=1m]
(j)
Dengan memberikan satu contoh, jelaskan pembuatan keputusan dalam keadaan kepastian.
[6]
Contoh:
Seorang pengurus di dalam sebuah syarikat ingin melaburkan sejumlah wang milik syarikat ke dalam sebuah bank. Pengurus tersebut sudah tentu telah mengetahui jumlah pulangan dan keuntungan yang bakal diterima oleh syarikatnya dalam jangka masa tertentu. Ini kerana beliau telah dimaklumkan dengan jelas oleh pihak pengurusan bank mengenai kadar faedah dan polisi yang telah ditawar dan ditetapkan oleh pihak bank.
Penjelasan:
 Dalam persekitaran pembuatan keputusan dalam keadaan kepastian ini, maklumat adalah mencukupi untuk setiap alternatif.
 Ini bermaksud maklumat tersebut adalah lengkap dan boleh dipercayai.
 Pengurus mengetahui kepentingan setiap alternatif serta memahami dan menjangka hasil terakhir setiap alternatif.
 Keadaan ini adalah ideal dalam menyelesaikan masalah dengan cabaran utama pengurusan adalah mengkaji setiap alternatif dan memilih penyelesaian terbaik.
6
STPM 946/(c)
Jelaskan empat andaian tentang pekerja dalam Teori X seperti yang dinyatakan oleh Douglas McGregor.
[4]
Andaian tentang pekerja dalam Teori X:
1. Kebanyakan pekerja tidak suka bekerja dan seboleh mungkin cuba elak diri dari buat kerja
2. Pekerja perlu dipaksa, diancam dan diarah bekerja untuk mencapai matlamat organisasi
3. Kebanyakan pekerja malas, mengelak dari tanggungjawab, tiada cita-cita dan lebih menekankan keselamatan diri
4. Kebanyakan pekerja cuba elak diri dari memimpin
5. Pekerja hanya akan melakukan kerja yang baik jika ada insentif kewangan
[Mana-mana 4 andaian pertama x 1m]
(d)
Huraikan tiga elemen penting tawaran di dalam Akta Kontrak 1950.
[6]
Tiga elemen penting tawaran ialah:
1. Tawaran mestilah jelas, lengkap dan muktamad [1]
 Tawaran mestilah jelas tentang terma-termanya dan kepada siapa tawaran itu ditujukan. [1]
 Tawaran yang kabur dan tergantung maksudnya tidak akan menjadikan tawaran itu mengikat di sisi undang-undang. @[1]
2. Penerima tawaran harus ditentukan
 Tawaran yang dibuat kepada orang tertentu merupakan satu tawaran kepada individu yang dipilih oleh pembuat tawaran.
 Orang selain dari mereka tidak boleh menerima tawaran tersebut. Sekiranya pihak lain menerimanya, maka penerimaan tersebut adalah tidak sah.
 Sementara itu, tawaran kepada sekumpulan orang adalah satu tawaran yang berbentuk umum. Ini bermakna penerimaan boleh dibuat oleh sesiapa sahaja yang mengetahui tentang tawaran tersebut.
3. Tawaran adalah berbeza daripada pelawaan tawaran
 Pelawaan tawaran pula merupakan langkah pertama dalam rundingan yang mungkin akan berakhir dengan tawaran sesuatu pihak.
 Ia merupakan satu pernyataan bahawa seseorang itu berkehendak untuk melakukan perundingan tetapi tidak berkehendak untuk terikat di sisi undang-undang.
[3 jawapan pertama sahaja]
[Fakta 1m, Huraian 1 x 1m]
Jumlah=6m

(e)Jelaskan barang sedia ada dan barang masa hadapan menurut Akta Jualan Barang-Barang 1957.[4]
1. Barang sedia ada
 Barang yang sudahpun dimiliki berbentuk ‘barang tertentu’ atau ‘barang yang belum ditentukan’.
 Barang tertentu’, setelah barang telah dikenal pasti dan dipersetujui semasa kontrak jualan dibuat
 Barang yang belum ditentukan’, barang yang belum ditentukan dan disetujui pada masa kontrak jualan itu dibuat.

2. Barang masa hadapan
 Ialah barang yang dibuat atau diperolehi oleh penjual selepas kontrak jualan dibuat.
 Bermaksud, semasa kontrak jualan dibuat, penjual belum lagi memiliki barang jualan itu.
[2 Huraian x 1m, jumlah 4m]

(f)Huraikan tiga teknik mendengar secara aktif.[6]
Tiga teknik mendengar secara aktif ialah:
1. Mengulang maksud pembicara [1]
 Pendengar menunjukkan minat mereka terhadap proses mendengar dengan menyebut kembali kata-kata pembicara sama ada dalam bentuk ayat yang sama ataupun ayat dan bahasa yang difahami oleh pendengar.[1]
2. Meluahkan kefahaman terhadap perasaan pembicara
 Pendengar boleh berkongsi kefahaman dan emosi yang hendak disampaikan oleh pembicara dengan meluahkan tentang apa yang si pendengar faham dan mengerti akan luahan yang telah disampaikan oleh pembicara.
3. Menanya soalan
 Untuk menunjukkan bahawa pendengar ialah seorang pendengar yang aktif, pendengar boleh menanyakan soalan kepada pembicara tentang perkara-perkara yang dirasakan agak mengelirukan dan untuk mengelakkan salah faham dalam maklumat yang hendak disampaikan.
[Fakta 1m, Huraian 1m]

(g)Nyatakan empat peranan ICT dalam pengurusan perniagaan.[4]
Peranan ICT dalam pengurusan perniagaan ialah:
1. ICT digunakan untuk penyediaan laporan
2. ICT sebagai alat untuk Sistem Kawalan Kewangan
3. ICT digunakan dalam pengurusan inventori
4. ICT sebagai alat untuk membuat keputusan
5. ICT digunakan untuk membuat ramalan
6. ICT di dalam pengurusan sumber manusia
7. ICT di dalam pengurusna data
[Mana-mana 4 pertama x 1m=4m]

(h)Jelaskan keadaan yang sesuai untuk menggunakan taktik red herring semasa proses perundingan berlaku.[4]
Red Herring [Mengalih perhatian lawan]
 Taktik red herring ini biasanya digunakan oleh pihak yang mempunyai masalah dalam suatu perundingan yang perlu diselesaikan oleh mereka, namum mereka cuba mengalihkan perhatian pihak lawan yang satu lagi dengan mengemukakan isu-isu lain yang menyebabkan pihak lawan tertumpu kepada isu yang lain tersebut dan terlupa kepada isu utama pada peringkat awal.
 Taktik red herring ini biasanya menggunakan isu masalah lain yang pada dasarnya bukan masalah untuk mengelirukan pihak lawan agar masa perundingan terbuang begitu sahaja dan perundingan tamat tanpa pihak yang menggunakan taktik ini terlepas dari menyelesaikan masalah yang utama atau berjaya membuatkan perhatian pihak lawan telah beralih kepada masalah kecil yang direka.
 Taktik red herring ini sesuai bagi perundingan yang terikat dengan peruntukan masa.
[2 Huraian x 2m=4m]

(i)Berikut ialah maklumat yang diperolehi daripada Syarikat Teksi Ramli bagi minggu pertama operasinya.

Hitung min, medium dan mod penumpang syarikat teksi itu bagi minggu tersebut.
[6]
i. Min :- 31+38+42+38+42+40+42 = 39 ORANG
7
ii. Medium :- 31,38,38,40,42,42,42 = 40 ORANG (Nombor di tengah)
iii. Mod :- 31,38,38,40,42,42,42 = 42 ORANG
[kira-1m, jawapan=1m]

(j)Dengan memberikan satu contoh, jelaskan pembuatan keputusan dalam keadaan kepastian.[6]
Contoh:
Seorang pengurus di dalam sebuah syarikat ingin melaburkan sejumlah wang milik syarikat ke dalam sebuah bank. Pengurus tersebut sudah tentu telah mengetahui jumlah pulangan dan keuntungan yang bakal diterima oleh syarikatnya dalam jangka masa tertentu. Ini kerana beliau telah dimaklumkan dengan jelas oleh pihak pengurusan bank mengenai kadar faedah dan polisi yang telah ditawar dan ditetapkan oleh pihak bank.
Penjelasan:
 Dalam persekitaran pembuatan keputusan dalam keadaan kepastian ini, maklumat adalah mencukupi untuk setiap alternatif.
 Ini bermaksud maklumat tersebut adalah lengkap dan boleh dipercayai.
 Pengurus mengetahui kepentingan setiap alternatif serta memahami dan menjangka hasil terakhir setiap alternatif.
 Keadaan ini adalah ideal dalam menyelesaikan masalah dengan cabaran utama pengurusan adalah mengkaji setiap alternatif dan memilih penyelesaian terbaik.


 Walaupun beberapa masalah akan timbul, ia boleh dihadapi dan ditangani agar ketidaktentuan dapat dikurangkan.
 Seseorang pengurus perlu berfikiran rasional dalam pembuatan keputusan dengan mengambil kira fakta, hujah-hujah dan sebab-sebab yang munasabah, praktikal dan sistematik dalam memilih alternatif yang terbaik.
[Contoh=2m, 4 huraian=4m]

SOALAN i: Terangkan punca stres pekerja dalam syarikat ini.
1. Fakta : Bebanan kerja/kerja terlalu banyak/tugas banyak [1]
Kaitan kes: pekerja Manja Lara Sdn Bhd terpaksa melakukan penghantaran barangan yang lebih kerap[1] KERANA jumlah permintaan dari peruncit semakin meningkat dari tahun ke tahun.[1]
2. Fakta: Hak Pekerja Dicabuli/Diabaikan/Disekat.[1]
Kaitan kes : pekerja Manja Lara sdn bhd tidak diberikan waktu rehat yang cukup [1]menyebabkan mereka berasa letih dan tertekan.[1]
3. Fakta:Konflik Peranan
Kaitan kes : Pekerja Manja Lara Sdn Bhd di bahagian stor terpaksa melakukan kerja-kerja pengkeranian yang ditinggalkan oleh pekerja yang cuti bersalin[1] menyebabkan mereka merasa tertekan kerana tidak tahu tugas mana yang perlu diberi keutamaan.[1]
7
STPM 946/2 [Lihat sebelah
4. Fakta: Keperluan kerja[1]
Kaitan kes: Segala kerosakan mekanikal terpaksa ditanggung oleh pekerja Manja Lara Sdn Bhd yang menggunakan kenderaan penghantaran yang sudah usang [1] menyebabkan mereka tertekan kerana duit mereka terpaksa digunakan untuk membaiki kenderaan yang rosak.[1]
5. Fakta: Kurang sokongan sosial[1]
Kaitan kes: Luahan perasaan pekerja Manja Lara Sdn bhd jarang diambil berat oleh pengurus Manja Lara Sdn Bhd [1] menyebabkan mereka berasa terabai dan tidak diperlukan oleh syarikat.[1]
[Fakta=1m, Kaitan kes=1m, kesan/akibat=1m]
Jumlah=15m
SOALAN ii: Jelaskan bagaimana pengurus syarikat dapat menguruskan stres yang dialami oleh pekerja syarikat seperti dalam 2(a)(i).
1. Punca stres: Bebanan kerja/kerja terlalu banyak/Tugas banyak [1]
Langkah mengatasi: pengurus Manja Lara Sdn Bhd boleh menambah bilangan pekerja untuk mengurangkan bebanan kerja yang semakin meningkat. [1]
2. Punca stres: hak pekerja dicabuli/diabaikan/disekat
Langkah mengatasi: Pengurusan Manja Lara Sdn Bhd sepatutnya memberi ruang dan hak kepada pekerja untuk berehat, dan membuat/menyusun jadual kerja supaya tidak berlaku.
3. Punca stres: konflik peranan:
Langkah: Pengurusan perlu bijak dalam mengagihkan tugas yang ditinggalkan kepada pekerja yang lebih sesuai/mempunyai kemahiran yg sesuai dengan kerja tersebut.
4. Punca stres: Keperluan kerja
Langkah atasi: Pengurusan Manja Lara Sdn Bhd perlu menyediakan van untuk pengangkutan yang lebih baik dan baharu serta menyediakan peruntukan kewangan untuk belanja baik pulih.
5. Punca: kekurangan sokongan sosial.
Langkah atasi: Pengurusan Manja Lara Sdn Bhd perlu menyediakan tempat mengadu pekerja/uit kaunseling di tempat kerja./wujudkan system mentor
[Nyata punca stres seperti dalam 2(a)(i)=1m, Langkah=1m]
Jumlah=10m
SOALAN iii: Nyatakan kesan stres pekerja kepada perniagaan Manja Lara Sdn Bhd.
1. Kesan ke atas pekerja : Motivasi pekerja menurun [1]
Kesan ke syarikat: menyebabkan produktiviti menurun. [1]
2. Kesan atas pekerja : Penghantaran lambat/pekerja ponteng tidak menghantar barang tepat pada masa,[1]
Kesan ke atas syarikat: Syarikat akan hadapi kerugian-sebab pesanan dibatalkan kerana masalah kelambatan penghantaran/reputasi dan imej syarikat jatuh.[1]
3. Kesan ke atas pekerja: Pekerja kerap mengambil cuti.[1]
Kesan ke atas syarikat : Produktiviti menurun/syarikat mengalami kerugian.
8
STPM4. Kesan ke atas pekerja : Pekerja telah berhenti kerja.[1]
Kesan ke atas syarikat: Kadar lantik henti meningkat/kos merekrut meningkat/Produktiviti menurun.[1]
[Kesan ke atas pekerja=1m x 4, Kesan ke atas syarikat=1m x 4]
[Jumlah=8m]
(b) Pengurus pengeluaran mengadakan mesyuarat dengan stafnya bagi membincangkan keputusan untuk mengeluarkan produk baharu syarikat.
i. Jelaskan proses komunikasi yang berlaku daam mesyuarat tersebut.
Proses komunikasi lisan yang berlaku ialah:
1. Penghantar[1]
Orang yang mempunyai mesej untuk disampaikan. Dalam kes ini penghantar merupakan pengurus pengeluaran/staf yang mempunyai maklumat yang ingin disampaikan kepada staf/pengurus pemasaran.[1]
2. Enkod
Maklumat, idea atau pandangan diterjemahkan dalam bentuk-bentuk yang difahami oleh orang lain, sama ada menggunakan perkataan, bahasa atau simbol. Dalam kes ini, maklumat atau idea diterjemahkan secara lisan dan bertulis melalui carta, grafik, dll
3. Saluran/Media
Mesej disalurkan kepada penerima melalui sama ada saluran lisan atau percakapan atau melalui tulisan, visual atau pergerakan badan. Bagi kes di atas, saluran yang digunakan oleh pengurus pengeluaran/staf ialah saluran lisan dan melalui komputer, LCD dan sebagainya.
4. Dekod
Mesej diterima dan diterjemahkan atau ditafsirkan oleh penerima untuk memberi makna. Pengurus Pengeluaran/staf cuba menterjemahkan maklumat ke dalam bentuk yang mudah difahami.
5. Penerima
Orang yang menjadi sasaran mesej. Dalam kes ini penerima mesej adalah staf/pengurus pengeluaran.
6. Maklumbalas
Tindakbalas terhadap penerimaan dan pemahaman mesej oleh penerima. Ia boleh jadi berbentuk lisan atau bukan lisan. Dalam kes tersebut maklumbalas daripada pengurus pengeluaran/staf berlaku apabila pengurus pemasaran/staf memberi cadangan, bantahan atau arahan dll.
[Fakta 1m + Huraian 1m, huraian mesti dikaitkan dengan pengurus pengeluaran/staf pada setiap langkah,jika tidak kait, fakta dapat markah tetapi huraian = 0,]
[Rajah tanpa huraian beri markah fakta sahaja]
Jumlah=12m

ii. Nyatakan kepentingan keperluan kemahiran membuat keputusan bagi pengurus pengeluaran tersebut.
Pengurus pengeluaran tersebut memerlukan kemahiran membuat keputusan kerana:
1. Membolehkan beliau menggunakan kaedah membuat keputusan dengan sistematik dan baik
2. Membolehkan beliau memilih dan mengambil alternatif yang terbaik
3. Membolehkan beliau menyelesaikan masalah dengan cepat dan tepat
4. Membolehkan beliau meneruskan atau memberhentikan pengeluaran jika berlaku kemalangan/output tidak mematuhi standard
5. Membolehkan beliau mengubahsuai kaedah pengeluaran
6. Membolehkan beliau memberhentikan para pekerja yang bermasalah.
7. Membolehkan beliau membuat penilaian prestasi pekerja dengan adil.
[Mana-mana 5 kepentingan x 1m=5m



No comments:

Post a Comment