SKEMA PEP PERCUBAAN
STPM PENGGAL 1 /2015
1. (a)
Bagaimana pelanggan dan pesaing dapat mempengaruhi perkembangan sesebuah
perniagaan:
i.
Pelanggan
-
Merupakan pihak yang membeli dan
menggunakan barang dan perkhidmatan[1]
-
Contohnya pelanggan yang ramai di
bandaraya Kuala Lumpur mempercepatkan perkembangan perniagaan.[1]
ii.
Pesaing
-
Merupakan pihak yang menjual barang yang
sama atau hampir sama dalam pasara/industri yang sama.[1]
-
Contoh; bilangan pesaing yang banyak
menyebabkan setiap perniagaan dalam industri yang sama berusaha meningkatkan
daya saing produk masing-masing.[1]
[
mak = 4 m]
(b) Tiga kelebihan dan tiga
kelemahan perkongsian
Kelebihan;
i.
Lebih
banyak modal dapat diperoleh berbanding dengan perniagaan milikan tunggal
kerana modal akan disumbang oleh setiap rakan kongsi.[1]
ii.
Kemahiran
perkongsian dapat ditingkatkan melalui perkongsian idea antara rakan kongsi
untuk menguruskan perniagaan.[1]
iii.
Risiko
perniagaan dapat disebarkan kepada rakan-rakan kongsi dan mengurangkan tekanan
terhadap pemilik.[1]
Kelemahan;
i.
Tanggungan
liabiliti tidak terhad oleh rakan kongsi menyebabkan harta peribadi boleh dirampas untuk
menjelaskan hutang perniagaan.[1]
ii.
Melambatkan
proses membuat keputusan kerana perlu mendapat persetujuan daripada semua rakan
kongsi[1]
iii.
Perselisihan
faham yang mudah berlaku antara rakan kongsi meningkatkan risiko pembubaran
perniagaan.[1]
[
mak = 6 m]
(c) Tiga jenis susun atur kilang;
i.
Susun atur secara tetap[1]
- semua input
seperti bahan mentah,mesin dan pekerja ditempatkan secara tetap di
kawasan
pengeluaran sehingga proses pengeluaran
selesai.[1]
ii.
Susun
atur secara proses[1]
-
Semua
peralatan/mesin disusun mengikut fungsi
penggunaan yang sama dalam proses pengeluaran[1]
iii.
Susunatur
secara produk[1]
-
Semua
peralatan/mesin disusun dalam bentuk barisan mengikut urutan dalam proses
pengeluaran[1]
(d) Empat
objektif pelaksanaan susunatur kilang ialah;
i. Meminimumkan kos pengendalian bahan[1]
ii. Menggunakan ruang kilang secara cekap dan berkesan[1]
iii.Memastikan
tenaga buruh digunakan secara berkesan mengikut kemahiran[1]
iv. Mengelakkan pergerakan yang tidak
perlu dan membazir masa dan tenaga[1]
[
mak = 4 m]
(e)
Empat langkah dalam proses pembelian produk baharu iaitu;
i.
Menyedari kewujudan produk[1]
ii.
Meminati dengan berusaha mendapatkan seberapa banyak maklumat tentang produk.[1]
iii.Menilai
dengan membuat perbandingan antara sesuatu produk dengan produk lain.[1]
iv.Mencuba
dengan membeli dalam kuantiti /skala kecil membuat pembelian seterusnya.[1]
[
mak = 4 m]
(f)
Pembangunan produk dan pembangunan pasaran dalam perancangan strategik
pemasaran.
Pembangunan produk
-
Merupakan
pengenalan produk baharu kepada pelanggan sedia ada.[1]
-
Memperkenalkan produk baharu atau produk sedia ada yang
telah ditambah baik kualitinya ke dalam pasaran sedia ada.[1]
-
Objektif
pemasaran adalah untuk memaksimumkan kepuasan pembeli.[1]
-
Contoh Syarikat Samsung mencipta model telefon
pintar terkini untuk dipasarkan dalam pasaran sedia ada di Malaysia .[1]
[
mak = 3 m]
Pembangunan
pasaran
-
Merupakan
usaha mencari pasaran baharu untuk produk sedia ada[1]
-
Syarikat
akan cuba menjual atau memasarkan produk sedia ada kepada segmen pasaran
baharu.[1]
-
Objektif
pemasaran adalah untuk memaksimumkan kepuasan pembeli[1]
-
Contoh
Malaysia mencari pasaran baharu di Eropah untuk memasarkan kereta nasional.[1] [
mak = 3 m]
[
mak = 6 m]
(g) Tiga
perbezaan antara objektif memaksimumkan keuntungan syarikat dengan
memaksimumkan
keuntungan pemegang saham.
Aspek/dimensi
|
Memaksimumkan keuntungan
syarikat
|
Memaksimumkan kekayaan pemegang
saham
|
1. Aktiviti
|
Aktiviti memfokus pada
keuntungan semata-mata[1]
|
Aktiviti mengambilkira
tanggungjawab sosial dan bukan keuntungan semata-mata[1]
|
2. Matlamat
|
Mempunyai matlamat jangka
pendek iaitu meangaut seberapa banyak
keuntungan yang boleh tanpa memikirkan imej syarikat.[1]
|
Mempunyai matlamat jangka
panjang iaitu memastikan perniagaan sentiasa berkembang dan membentuk
imej syarikat yang baik[1]
|
3. Risiko
|
Tidak menghiraukan risiko
yang timbul asalkan aktiviti
mendatangkan keuntungan kepada syarikat.[1]
|
Mengambil kira faktor risiko
bagi mendapatkan keyakinan pemegang saham dan membuat pelaburan secara
berhati-hati.[1]
|
[mak
= 6m]
(h) Dua pihak
berkepentingan terhadap penyata kewangan sesebuah syarikat ialah:
i.
Pemilik/pemegang saham/bakal pelabur[1]
- untuk
memastikan pelaburan mereka menguntungkan.[1]
- bakal
pelabur ingin mengetahui prestasi
perniagaan sebelum membuat keputusan
untuk melabur[1]
ii.
Pembekal/pembiaya/pemiutang[1]
-
Untuk
menilai prestasi syarikat tentang kemampuan bayar bayar balik kredit
dagangan[1]
-
Untuk
membuat penilaian ke atas sesebuah syarikat sebelum memberikan kemudahan kredit
atau memperbaharui kemudahan kredit[1]
iii.
Pihak pengurusan[1]
-
Untuk
menilai prestasi pihak pengurusan dan asas perbandingan dalam sistem kawalan
syarikat [1]
-
Untuk
membuat perancangan masa hadapan[1]
iv.
Pesaing[1]
-
Untuk
mengetahui kedudukan kewangan syarikat
pesaing kerana prestasi syarikat menjadi asas kepada hala tuju dan kemajuan atau
kemunduran sesebuah syarikat[1]
v.
Pekerja[1]
-
Untuk
mengetahui kedudukan kewangan syarikat kerana prestasi syarikat menjadi asas
tuntutan bagi kenaikan gaji, bonus dan lain-lain[1]
[mana-mana
2 fakta dan 1 huraian; 1 F =1m, 1 H= 1m; maksimum 2 fakta + 2 huraian = 4m]
(i)
Tiga
kaedah penentuan keperluan sumber manusia bagi sebuah organisasi perniagaan
ialah:
i.
Meramal
sumber dalaman[1]
-
Pengambilan
pekerja daripada sumber dalaman iaitu pekerja yang sedang berkhidmat dalam
organisasi berkenaan.[1]
ii.
Meramal
sumber luaran[1]
-
Pengambilan
pekerja dari sumber luaran iaitu mencari calon dari luar organisasi melalui
pengiklanan/agensi pekerjaan[1]
iii.
Carta
penggantian[1]
-
Pengambilan
pekerja melalui teknik peramalan sumber manusia masa depan yang
menghuraikan semua aspek keperluan
sumber manusia seperti pengetahuan/kemahiran/jantina/umur.[1]
[mak
= 6m]
(j) Empat ciri penilaian prestasi pekerja
yang berkesan ialah;
i. Penilaian harus dijalankan
secara berterusan dan bukan pada hujung tahun sahaja[1]
ii.
Aspek penilaian haruslah menyeluruh dengan melibatkan aspek penghuraian
kerja dan
spesifikasi kerja.[1]
iii.
Penilaian harus dilakukan secara adil dan saksama tanpa mengira perbezaan
agama,
bangsa dan jantina.[1]
iv.
Kaedah penilaian haruslah sistematik dan dapat membezakan antara pekerja yang
rajin
dengan pekerja yang malas[1]
[mak=4m]
2(a)(i)
Maksud analisis kerja ialah suatu teknik
yang digunakan untuk mengumpul dan
menganalisis maklumat berkenaan sesuatu kerja seperti tugas, tanggungjawab dan kemahiran berkaitan kerja.[2]
Analisis kerja yang terdapat
dalam pernyataan di atas ialah:
Penghuraian kerja.[1]
-
Satu
dokumen formal yang merupakan ringkasan bagi sesuatu kerja yang spesifik.[1]
-
Mengandungi
maklumat seperti tajuk kerja, ringkasan kerj, keadaan fizikal tempat kerja dan
hubungan autoriti.[1]
-
Penghuraian
kerja bagi jawatan operator pengeluaran ialah mengukur kain, memotong kain dan
menjahit kain[1]. Untuk jawatan penyelia kawalan kualiti ialah memeriksa
pakaian yang dihasilkan oleh operator pengeluaran sama ada mematuhi spesifikasi
atau sebaliknya.[1]
-
Menyatakan
lokasi tempat mereka bekerja iaitu di bahagian pengeluaran Syarikat Pakaian
Cantik Sdn Bhd.[1]
-
Hubungan
autoriti ialah melaporkan kepada Encik Firhad[1]
[Mak=
4 markah]
Spesifikasi kerja
-
Satu
dokumen formal yang menggariskan kelayakan yang perlu dimiliki pekerja untuk
melakukan sesuatu kerja dengan berkesan.[1]
-
Mengandungi
maklumat berkaitan keperluan pengetahuan, kemahiran, kelulusan, pengalaman dan
sebagainya.[1]
-
Maklumat
ini disimpan bagi tujuan pengambilan, pemberian latihan dan pembangunan.[1]
-
Untuk
operator pengeluaran, spesifikasi kerja ialah mempunyai kemahiran mengukur,
memotong dan menjahit pakaian.[1]
-
Bagi
penyelias kawalan kualiti pula kelayakan
minimumadalah SPM dan lulus dalam mata
pelajaran Matematik atau mempunyai pengalaman bekerja sebagai penyelia kawalan
kualiti.[1]
[Mak=
4 markah]
[Mak=10 markah]
2(ii) Proses pengambilan sumber manusia ialah;
a.
Menarik
minat(merekrut) [1]
-
Aktiviti
yang dilakukan untuk menarik minat bakal calon pekerja untuk bekerja di
Syarikat Pakaian Cantik Sdn Bhd.[1]
-
Tujuannya
adalah untuk menyampaikan maklumat kepada semua calon tentang keperluan pekerja
dan faedah yang bakal diperoleh jika bekerja dalam organisasinya.[1]
-
Kaedah
merekrut yang boleh digunakan oleh Puan Hafiqah ialah membuat iklan sama ada
dalam media massa atau media cetak [1]dan memasang kain rentang di hadapan
kilang[1]
-
Selain
itu hebahan umum melalui surat kabar[1], kaedah head hunting juga boleh
digunakan iaitu mendapatkan pekerja melalui pekerja sedia ada yang mempunyai
kawan, saudara dan sebagainya.[1]
b. Pengambilan [1]
-
Melibatkan
proses membuat pemilihan pekerja yang terbaik dan memenuhi syarat yang telah
ditetapkan bagi jawatan operator pengeluaran dan penyelia kawalan kualiti.[1]
-
Calon
mestilah memenuhi penghuraian kerja dan spesifikasi kerja[1]
-
Prosedur
pemilihan yang dirancang oleh Puan Hafiqah ialah borang permohonan iaitu mereka
yang berminat hendaklah mengisi borang permohonan yang boleh didapati di
kaunter pertanyaan Syarikat Pakaian Cantik Sdn Bhd.[1]
-
Setelah
mengisi borang mereka yang berkelayakan akan disenarai pendek dan dipanggil
temuduga.[1]
-
Untuk
jawatan penyelia kawalan kualiti, ujian
kecerdasan akan dilakukan untuk memastikan mereka berkelayakan untuk menjawat
jawatan tersebut.[1]
c. Penawaran
kerja[1]
-
Setelah
Puan Hafiqah mengenal pasti calon yang terbaik dan berkelayakan, beliau akan
menghantar surat tawaran rasmi kepada calon tersebut.[1]
-
Surat
tawaran atau surat perlantikan merupakan kontrak pekerjaan antara Syarikat
Pakaian Cantik Sdn Bhd dengan calon.[1]
-
Maklumat
yang terkandung dalam surat tawaran:
i.
Nama
jawatan
ii.
Tempoh
percubaan dan pengesahan jawatan
iii.
Faedah
dan ganjaran
iv.
Tempat
kerja dan waktu bekerja
v.
Hak
majikan dan pekerja seperti notis penamatan perkhidmatan
d. Induksi[1]
-
Merupakan
program orientasi yang akan diadakan untuk pekerja baharu[1]
-
Bertujuan
untuk memberi pendedahan tentang organisasi secara keseluruhan.[1]
-
Semua
calon yang berjaya untuk bekerja di Syarikat Pakaian Cantik Sdn Bhd akan
mengikuti program induksi.[1]
-
Semasa
program ini dilaksanakan, mereka akan diterangkan polisi dan peraturan
organisasi, tanggungjawab dan perihal pekerjaan serta memperkenalkan dengan
pekerja lain.[1]
-
Mereka
juga akan dibawa melawat sekitar kilang, tempat kerja dan pejabat-pejabat dalam
organisasi[1]
[Mak= 20 markah; 4 fakta=1x1m = 4 m;
huraian 4 x 1m =4m; 4m x 4 H = 16 m]
3(a) RAJAH [4m]
i.
Peringkat
pengenalan[1]
-
Produk
baharu mula diperkenalkan dan diagihkan di pasaran
-
Pertumbuhan
jualan adalah perlahan disebabkan pengguna masih tidak mengenali produk
tersebut secara mendalam[1]
-
Kebanyakan
pengeluar memperoleh keuntungan yang rendah atau mengalami kerugian [1]kerana
jualan adalah rendah[1] sedangkan perbelanjaan promosi adalah tinggi[1]
-
Persaingan
belum ada[1] dan kos seunit adalah tinggi[1]
ii.
Peringkat
pertumbuhan[1]
-
Jualan
produk meningkat dengan pesat kerana produk tersebut telah mula diterima dan
dibeli oleh pengguna[1]
-
Pengeluar
mula menikmati keuntungan yang banyak[1]
-
Kos
seunit menurun[1]
-
Pesaing
mula memasuki pasaran akibat peluang keuntungan yang baik.[1]
-
Pengeluar juga perlu menambah perbelanjaan ke atas
promosi untuk mengekalkan syer pasaran yang sedia ada[1
iii.
Peringkat
kematangan[1]
-
Kadar
pertumbuhan jualan produk meningkat dengan perlahan dan kemudian mula menurun.
-
Semakin
banyak pesaing telah memasuki pasaran dengan pelbagai produk pengganti[1]
-
Pengeluar
akan mengurangkan harga jualan[1] dan mempergiatkan aktiviti pengiklanan serta
promosi[1]
-
Keuntungan
mula menurun.[1]
-
Kos
seunit pada tahap minimum[1]
iv.
Peringkat
kemerosotan[1]
-
Kadar
jualan produk menurun [1] di sebabkan
faktor peningkatan persaingan dalam pasaran, perubahan cita rasa pengguna serta
kemajuan teknologi telah mewujudkan banyak produk baharu[1]
-
Firma
akan mengurangkan harga jualan produk menyebabkan keuntungan firma
terjejas sehingga meyebabkan sesetengah firma meninggalkan pasaran[1]
-
Pengeluar
yang masih bertahan di pasaran boleh membuat keputusan untuk mengurangkan
bilangan produk yang ditawar, meninggalkan segmen pasaran yang lemah atau
mengurangkan pelbagai kos pemasaran seperti kos pengiklanan dan promosi.[1]
[setiap peringkat 4m; maksimum =
20markah]
3(b)(i) SYARIKAT
PROTON
Bajet Tunai bagi tiga bulan berakhir 30 Julai 2014
Perkara /Bulan
|
Mei
|
Jun
|
Julai
|
Baki
awal
Penerimaan:
Jualan
Jualan
kredit/penghutang
|
5 000[1/2]
25 000[1/2]
40 000[1/2]
|
19 300[1/2]
32 500[1/2]
25 000[1/2]
|
40 900[1/2]
33 500[1/2]
32 500[1/2]
|
Jumlah
penerimaan
|
65 000
|
57 500
|
66 000
|
Pembayaran:
Belian
kredit/pemiutang
Gaji
Belanja
Bayaran
pendahuluan van
Ansuran
van
Cukai
perniagaan
|
19 000[1/2]
5 000[1/2]
6 700[1/2]
20 000[1/2]
-
-
|
20 000[1/2]
4 000[1/2]
6 900[1/2]
-
5 000[1/2]
-
|
21 000[1/2]
4 200[1/2]
6 500[1/2]
-
5 000[1/2]
4 500[1/2]
|
Jumlah
pembayaran
|
50 700
|
35 900
|
41 200
|
Lebihan/kurangan
|
14 300 [1/2]
|
21 600[1/2]
|
24 800[1/2]
|
Baki
akhir
|
19 300 [1/2]
|
40 900 [1/2]
|
65 700[1/2]
|
[mak
=12m]
3(b) (ii) (a) Susun atur yang paling
sesuai untuk aktiviti pembinaan kapal ialah jenis susun atur tetap. [1]
Alasan:
1.
Segala
peralatan, bahan dan pekerja dibawa ke lokasi pembinaan.[1]
2.
Mesin
dan peralatan yang digunakan untuk membina kapal adalah berat dan sukar
dipindahkan dari satu lokasi ke lokasi yang lain.[1]
3.
Proses
pengeluaran kekal di satu lokasi sehingga produk tersebut siap.[1]
4.
Sesuai
untuk pengeluaran produk bersaiz besar, berat dan mudah pecah[1]
(b) Jenis susun atur yang sesuai untuk pengeluaran
peti sejuk ialah susun atur produk.[1]
Alasan:
1.
Buruh,
mesin, bahan mentah dan peralatan
disusun mengikut urutan penghasilan
sesuatu produk[1]
2.
Proses
penyusunan kerja bagi pengeluaran peti sejuk adalah dalam satu barisan
kerja.[1]
3.
Melibatkan
pengeluaran secara berkelompok[1]
4.
Sesuai untuk pengeluaran secara
besar-besaran dan penghasilan produk
yang seragam [1] [Mak
= 8 markah].
No comments:
Post a Comment